2012. szeptember 2., vasárnap

Elkezdődött az iskola




A leendő elsősök az iskola küszöbének átlépésével egy teljesen új élethelyzetbe kerülnek. Mit jelent ez a gyermek és a család számára? Várakozással, bizonytalansággal teli időszak ez, sok kérdés és aggodalom is megfogalmazódik.

A gyerekben:
  • Tényleg csak a szünetben szabad játszani?Mennyit kell a helyemen ülni!
  • Mennyi új gyerek… lesznek barátaim?
  • Ki fog megvigasztalni, ha szomorú leszek?
  • Oda kell figyelnem a tanítónénire.
  • Mindig meg kell várnom azt, hogy a tanítónéni felszólítson, pedig annyi mindent mondanék!
  • Még házi feladatot is kell csinálnom!
  • Én leszek a legkisebb az iskolában?
  • Kapok-e majd piros pontot? Fekete pontot is kaphatok ha, valamit nem jól csinálok?

A szülőben:
  • El sem hiszem, hogy már iskolás a gyerekem!
  • Nem lesz könnyű reggelente időre elkészülni, hogy fogunk 8-ra beérni?
  • Hogy fog viselkedni? Elégedett lesz vele a tanítónő?
  • Remélem nem fog sokat verekedni!
  • Vajon meg tudja majd védeni magát?
  • Lesznek barátai?
  • Bárcsak ő lenne a legokosabb az osztályban!
  • Remélem, nem adja föl rögtön, ha nem sikerül neki valami elsőre!
  • Csak nehogy már az első héten feketepontot hozzon!
  • Hogy fog a cuccaira vigyázni, ha ilyen szétszórt?

Alkalmazkodni egy új helyzethez, az élet velejárója, természetes dolog, hogy nehézségekkel jár. Fontos, hogy bennünk se alakuljon ki túl nagy elvárás a gyermekünkkel kapcsolatban. Adjunk magunknak és a gyermekünknek is elég időt arra, hogy megszokjuk az iskolát.

Egy idő elteltével, amikor a gyermek már jól tud majd tájékozódni az új környezetében, világossá válnak az elvárások vele szemben, megismeri a tanítónőt és a többi gyereket, sikerélményei lesznek, a kezdeti felfokozottság és bizonytalanság csillapodik, jó esetben a gyermek örömét leli a tanulásban, szívesen megy iskolába.

Ezt a folyamatot megkönnyíthetjük a gyermek számára azzal, ha mi magunk is érdeklődéssel és örömmel nézünk elébe a következő iskolás napnak. Sokat beszélgetünk vele, biztosítjuk róla, hogy ott vagyunk mellette nehéz helyzetekben is.

Hogyan is?
  • Értsük meg, hogy nehéz neki
  • Legyünk türelmesek hozzá, és jelezzük, hogy nem baj, ha nem megy minden elsőre
  • Jelezzük, hogy bízunk benne, hogy jól fogja magát érezni, megtalálja a helyét az osztályban –    bátorítsuk, ahelyett, hogy kritizálnánk
  • Ne búcsúzzunk hosszan, engedjük el az iskola kapujában
  • Beszélgessünk az iskoláról, játsszunk iskolásat
  • Meséljünk saját iskolai élményeinkről

Mikor kérjünk segítséget?
  • Ha 3-4 hónap után sem tud beilleszkedni a közösségbe, vagy túl sok konfliktusa van. Ha nem tudja  tartani a tanulási tempót az osztálytársaival (pl. ha túl sok gondot okoz neki a tanulás, nyűg a házi feladat, mindig a társaihoz hasonlítgatja magát, azt mondogatja, hogy nem elég jó, hogy ő ezt nem tudja)
  • Ha a szorongás jeleit tapasztaljuk (körömrágás, hasfájásra/fejfájásra panaszkodás, dadogás, bepisilés, alvásproblémák…stb.) még 3-4 hónap múlva is. Vagy a tünetek már az iskolakezdés elején is túl erősen jelentkeznek.


Kiss Nóra, pszichológus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése