A leendő elsősök az iskola küszöbének átlépésével egy teljesen új élethelyzetbe kerülnek. Mit jelent ez a gyermek és a család számára? Várakozással, bizonytalansággal teli időszak ez, sok kérdés és aggodalom is megfogalmazódik.
A gyerekben:
- Tényleg csak a szünetben szabad játszani?Mennyit kell a helyemen ülni!
- Mennyi új gyerek… lesznek barátaim?
- Ki fog megvigasztalni, ha szomorú leszek?
- Oda kell figyelnem a tanítónénire.
- Mindig meg kell várnom azt, hogy a tanítónéni felszólítson, pedig annyi mindent mondanék!
- Még házi feladatot is kell csinálnom!
- Én leszek a legkisebb az iskolában?
- Kapok-e majd piros pontot? Fekete pontot is kaphatok ha, valamit nem jól csinálok?
A szülőben:
- El sem hiszem, hogy már iskolás a gyerekem!
- Nem lesz könnyű reggelente időre elkészülni, hogy fogunk 8-ra beérni?
- Hogy fog viselkedni? Elégedett lesz vele a tanítónő?
- Remélem nem fog sokat verekedni!
- Vajon meg tudja majd védeni magát?
- Lesznek barátai?
- Bárcsak ő lenne a legokosabb az osztályban!
- Remélem, nem adja föl rögtön, ha nem sikerül neki valami elsőre!
- Csak nehogy már az első héten feketepontot hozzon!
- Hogy fog a cuccaira vigyázni, ha ilyen szétszórt?
Alkalmazkodni egy új helyzethez, az élet velejárója, természetes dolog, hogy nehézségekkel jár. Fontos, hogy bennünk se alakuljon ki túl nagy elvárás a gyermekünkkel kapcsolatban. Adjunk magunknak és a gyermekünknek is elég időt arra, hogy megszokjuk az iskolát.
Egy idő elteltével, amikor a gyermek már jól tud majd tájékozódni az új környezetében, világossá válnak az elvárások vele szemben, megismeri a tanítónőt és a többi gyereket, sikerélményei lesznek, a kezdeti felfokozottság és bizonytalanság csillapodik, jó esetben a gyermek örömét leli a tanulásban, szívesen megy iskolába.
Ezt a folyamatot megkönnyíthetjük a gyermek számára azzal, ha mi magunk is érdeklődéssel és örömmel nézünk elébe a következő iskolás napnak. Sokat beszélgetünk vele, biztosítjuk róla, hogy ott vagyunk mellette nehéz helyzetekben is.
Hogyan is?
- Értsük meg, hogy nehéz neki
- Legyünk türelmesek hozzá, és jelezzük, hogy nem baj, ha nem megy minden elsőre
- Jelezzük, hogy bízunk benne, hogy jól fogja magát érezni, megtalálja a helyét az osztályban – bátorítsuk, ahelyett, hogy kritizálnánk
- Ne búcsúzzunk hosszan, engedjük el az iskola kapujában
- Beszélgessünk az iskoláról, játsszunk iskolásat
- Meséljünk saját iskolai élményeinkről
Mikor kérjünk segítséget?
- Ha 3-4 hónap után sem tud beilleszkedni a közösségbe, vagy túl sok konfliktusa van. Ha nem tudja tartani a tanulási tempót az osztálytársaival (pl. ha túl sok gondot okoz neki a tanulás, nyűg a házi feladat, mindig a társaihoz hasonlítgatja magát, azt mondogatja, hogy nem elég jó, hogy ő ezt nem tudja)
- Ha a szorongás jeleit tapasztaljuk (körömrágás, hasfájásra/fejfájásra panaszkodás, dadogás, bepisilés, alvásproblémák…stb.) még 3-4 hónap múlva is. Vagy a tünetek már az iskolakezdés elején is túl erősen jelentkeznek.
Kiss Nóra, pszichológus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése